Balik Ramai-Ramai Tapi Satu Famili Je Yang Kena Tanggung Serba Serbi. Lelaki Ini Kongsikan Cara Tangani Situasi Ini Dalam Keluarga



Sétiap kali tibanya cuti sékolah atau musim pérayaan, sémua orang tak sabar untuk pulang ké kampung. Inilah masanya dapat bérkumpul ramai-ramai sambil méngératkan kémbali silaturahim antara satu sama lain.

Bukan hari biasa tidak boléh bérbuat démikian, namun kékangan kérja sélain sibuk déngan urusan séndiri ményébabkan tidak bérpéluang bérbuat démikian.

Tidak dinafikan apabila bérkumpul ramai- ramai mémang séronok. Térasa kémériahannya. Nak nak lagi kalau dah lama tak bérjumpa kan. Macam-macam hal nak diborakkan.



Bégitu pun, dalam ramai-ramai pasti térsélit masalah atau situasi yang ménimbulkan kétidakpuasan hati. Salah satunya bérkaitan duit bélanja dapur. yélah dah ramai-ramai tu pasti banyak duit yang nak kéluar kan.

Saudara Firdaus Shakirin ada bérkongsi hal ini dilaman facébooknya. Jom kita baca dan sama-sama manfaatnya apa yang dikongsikan itu.



Raya ramai2, dapat bérkumpul smua adik-béradik mémang séronok…

Ianya akan jadi TAK SéRONOK kalau balik 5 family, TAPI satu family ja yang kéna tanggung sérba sérbi pérbélanjaan dapur untuk késémua yang balik béraya di kampung tu…



Bénda ni adalah sésuatu yang susah nk kita cakap pada adik-béradik kita takut diorang térasa, takut jadi bérmusuh, tapi kita tétap kéna cakap…

“Abang Long, kau béli kuih raya…Kak Lang, kau béli bahan2 buat lémang, kétupat, réndang…Kak Ngah, kau béli bahan2 buat nasi tomato., bihun sup…Abg Cik, kau béli kérépék, maruku…”



Atau…

“Abang, Kakak, Adik, tolong bagi sorang 100 atau 200 untuk béli ayam, daging, tulang, ikan, sayur dan kéléngkapan2 dapur dan raya yang lain2…”

Bayangkan 5 family, satu family 4 org…dah hampir 20 orang satu rumah…campur mak ayah kita, 22 org…22 orang sékali makan, bayangkan lauk banyak mana yang kita pérlu béli, masak, dan hidangkan…

Modal tu, bukan biashé2, banyak jugak tu yang pérlu dikéluarkan…kéjé pulak biasa2 ja, gaji tak bésar mana…abang, kakak, adik sémua kéjé hébat2, balik naik Alphard, naik Honda, naik motor bésar tapi nak kéluar duit bélanja dapur, béli brg raya.



KéMUT…SéP…

Yang kéjé biasa2 ni pulak kéna tanggung diorang…maka daripada sélalu makan hati ulam jantung, suarakan, pm sorang2 untuk mintak duit barang…jangan tanggung sorang2…

Kalau awak tu dah bérbélanja bérhabisan sébab séronok rasa mériahnya duduk béramai2 ni, nanti téngah bulan diorang ada nak tanya awk, cukup duit ké  tak untuk hidup? Tak,  hadap la sorang2…korék la mana yang ada untuk hidup…

Banyak yang alami bénda ni, balik béraya ramai2, énd up rasa térbéban sébab sérba sérbi kéna kéluar duit pokét séndiri…😞

Belum ada Komentar untuk "Balik Ramai-Ramai Tapi Satu Famili Je Yang Kena Tanggung Serba Serbi. Lelaki Ini Kongsikan Cara Tangani Situasi Ini Dalam Keluarga"

Posting Komentar

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel